tisdag 28 oktober 2008

Recessionista


Läser i New York Times att finanskrisen håller på att ta död på de sk Fashionistas men istället skapar Recessionistas. Recessionista är den nya benämningen på shopping- och modeintresserade konsumenter som "goes budget" i sin styling. I tider när Sarah Palins klädkonto för dyra desingermärken upprör, är det många som tydligt visar sitt avstånd genom att göra det till en utmaning att kunna styla sig med budgetprylar från t ex Target. Denna Target-trend har ju funnits en tid, där kändisar ses handla på Target som ett komplement till märkeskläder, där H&M samarbetar med framgångsrika designers för att skapa budgetvarianter. Men med finanskrisen mitt i ansiktet blir denna trend betydligt mer påtaglig. Och fortsätter den kanske vi till och med får depressionistas (säger Natasha Singer i NY Times)

En amerikanska Ms Hall, var tidigt ute och har hunnit starta upp en blog med just namnet the recessionista.blogspot.com.

Konsumenten letar kristids-paket i handeln, handeln måste anpassa sig för konsumenten.