onsdag 1 oktober 2008

Konsumtion i finanskrisens tecken

Igår var jag med i kvällspasset i P3 och pratade om dagens shoppingkultur!
Det fick mig även att reflektera över konsumtionens påverkan av finanskrisen och den kommande lågkonjunkturen. Min åsikt är att shopping är en del av vår livsstil idag och inget som kan skäras eller frysas bort som en ful vårta. Shopping är något positivt som vi blir glada av. Vem blir inte glad över att göra ett riktigt klipp!

Visst kommer en stor del av oss antagligen att skära ner på de stora inköpen såsom husköp, bilköp och resor vilket vi redan sett effekterna av med Volvos nedskärningar och bostadsmarknadens stiltje. Men glöm inte att vi shoppar för att bygga vår identitet. Vi är vad vi klär oss, äter, inreder, kör, bor...
Med detta vill jag säga att jag tror att småkonsumtionen kommer att öka. Vi vill inte tappa vår identitet. Ett tydligt exempel på detta hittar vi i USA som slagits hårdast av finanskrisen, där Wal-Mart säljer premium produkter som aldrig förr. Emotsägelsefullt kan man tycka, men att den dyra Ben & Jerry's glassen har ökat i försäljning tror man beror på att i förhållande till göra en utflykt till glassbaren är det ett klipp. Även platt-TV försäljningen har ökat hos Wal-Mart. Amerikanarna planerar att stanna mer hemma i lågkonjunkturen och då MÅSTE man ju bara ha en snygg och bra TV.

Till detta hör också att de som sitter på pengarna i Sverige, dvs 50+ arna (de har 80% av den samlade förmögenheten i Sverige) är inte lika drabbade av finanskrisen för de har betalt av sina lån för länge sedan och kan således fortsätta att konsumera. För några år sedan stod de för 55% av alla konsumtion och antagligen kommer den andelen att öka.