tisdag 18 mars 2008

Kvinnligt och manligt shoppingbeteende

Shopping är ett kvinnligt fenomen om man ska tro alla studier som görs. De säger att den bästa kunden, ur butikens synvinkel, är just det en kvinna och dessutom den som har med sig en vännina. Det är därför vi ibland kan se vipkvällar i vissa smarta butiker som just är för tjejer, som får rabatt om de tar med sig sin tjejkompis. Två tjejer spenderar nämligen mer tid i butiken än om vi varit själv, eller om vi varit där med en man eller med barn. Och ju längre tid man stannar i en butik desto mer handlar vi. Enkelt. Men allt är inte enkelt. Vi är komplicerade i våra köpbeslut. Vi behöver t ex besöka 7 klädesbutiker innan vi bestämmer oss och köper. En studie som gjorts och som presenteras av amerikanskan Marta Barletta visar på hur män tar den korta vägen och spenderar mindre tid och därmed mindre pengar under sitt shopping-mission. Ett antal män och ett antal kvinnor gavs samma uppgift. Att handla ett par byxor på GAP som ligger i ett shopping-centra. Resultatet är slående. Kvinnorna spenderar 3 och en halv timmar och 876 dollar, medan mannen gör samma uppdrag på 6 minuter och 33 dollar. Då undrar jag hur de skulle se ut om mannen och kvinnan shoppade tillsammans - skulle han då gå ut och sätta sig i bilen och vänta i 3 timmar och 20 minuter??