måndag 11 februari 2008

Kalle och chokladfabriken-känsla i butik

I USA är de proffs på konceptualisering och att skapa upplevelse och rätt stämning i butik för oss konsumenter. Under mitt besök i Kalifornien i höstas hittade jag detta fantastiska butikskoncept. Ska också tillägga att det i USA just nu råder muffinshysteri - stora goa muffins i glada färger är det som gäller till kalas, bröllop, fest eller fika. Så kedjor av muffinsbutiker ploppar upp och en av de häftigaste är "Wonderland Bakery" - som att kliva rakt in i Kalle och chokladfabriken. På utsidan möts man av en glittrande fasadskylt i alla dess färger. Och när man kliver in möts man av chokladfontäner, glasyrer, pastelliga färger och givetvis personal som utsrålar "vi bakar allt för dig". En helt underbar upplevelse för både vuxna och barn. Kanske inte så passande här i Sverige mitt i sockerdebatten - men visst skulle jag vilja ha ett Wonderland Bakery hemma på min gata.